Kulttuurikokemuksia lahden toisella puolen – Kulon ekskursio Tukholmaan 12.–15.4.2019

Perjantaiaamuna noustessani junaan Joensuun asemalla, tunsin kuinka reissujännitys kihelmöi vatsanpohjassa. Samalla olo tuntui huojentuneelta ja kevyeltä, kun päätin jättää hyvästit kaikille kouluhommille, stressille ja arkihuolille sillä sekunnilla, kun astuisin jalallani VR:n ovista sisään. Tällä matkalla aioin rentoutua ja ottaa ilon irti keväisestä Tukholmasta, risteilytunnelmasta ja mahtavasta matkaseurasta. Ja näin jälkeenpäin voin sanoa, sen kyllä mielestäni teinkin.

Joensuusta meitä lähti reissuun sankka joukko – seitsemän tyyppiä. Koko kymmenpäinen ekskursiopoppoomme oli siten varsin pohjoiskarjalaispainotteinen. Muut reissuporukan vahvistukset tulivat Oulusta ja Helsingistä. Kokoonnuimme ennen laivaan astumista terminaalissa, josta matkanjohtaja Lauran vanavedessä siirryimme Silja Serenadeen ja matkamme kohti naapurimaan pääkaupunkia pääsi alkamaan. Ja koska me Joensuun tytöt kun olemme kovasti kuohuviinin perään, bongasimme heti sisään tullessa skumppatiskin, josta lasillinen irtosi kolmella eurolla. Skumppa – se olikin mainio tapa aloittaa risteily. Joten kun saimme kamat hyttiin, menimme kilistelemään porukalla ekskursion alkaneeksi kuohuviinilaseilla ja oluttuopeilla. Tämän jälkeen olikin jo aika siirtyä Siljan hienoihin konferenssitiloihin ja avata Kulon kevätkokous, jonka saimme vietyä päätökseen tehokkaasti ja nopeasti. Siljalla sattui olemaan reissumme aikana Italia-viikot ja illalla menimme kokoustamisen ja syömisen jälkeen porukalla nauttimaan upeasta tanssi- ja musiikkishowsta erääseen laivan iltaravintoloista. Upea kulttuurielämys sekin!

Kun aamu valkeni, runsaan laiva-aamiaisen jälkeen olikin pian aika siirtyä Ruotsin kamaralle ja kohti päivän kulttuurikohdetta: Vasa-museota. Laiva oli vaikuttava näky – tämän lauseen allekirjoittavat taatusti kaikki, jotka sen ovat omin silmin nähneet. Tämän jälkeen jokainen sai käyttää lopun iltapäivänsä miten tahtoi. Me suunnistimme tyttöporukalla vanhan kaupungin kujille koluamaan kahviloita ja pikkuputiikkeja. Vanhan kaupungin konditoriat ovat mielestäni vastustamattoman viehättäviä – ja ne herkut! Jos ruotsalaiset jotain osaavat, niin ainakin leipoa mitä ihanampia piiraita, pullia ja leivoksia. Tukholman kahvila- ja ruokakulttuuriin tuli siis matkan aikana otettua myös lähempää tuttavuutta.

Kun kello lähestyi viittä, oli aika lähteä suunnistamaan hotellille Täbyn kuntaan, joka sijaitsee Tukholman vieressä. Knoppitietona mainittakoon, että ko. alue on erityisesti varakkaiden suosima asuinalue Tukholman lähistöllä – ja sen kyllä huomasi. Kun kiisimme paikallisjunalla hotelliamme kohti, isot huvilat erkkereineen ja ristikkoikkunoineen saivat ainakin oman leukani loksahtamaan moneen otteeseen apposen auki. Talot olivat kuin nukkekoteja. Oli mukava päästä näkemään viehättäviä taajamamaisemia, tutustua Tukholman lähitienooseen sekä seikkailemaan julkisilla suurkaupunkialueella.

Majoituspaikkamme Scandic Täby oli todella tyylikäs ja tasokas – ja onneksi sen yhteydessä oli oikein viihtyisä ravintola! Pitkän päivän jälkeen olimme nimittäin rättiväsyneitä ja nälkäisiä, joten kun saavuimme hotellille, oli mielipiteemme yksimielinen: söisimme illallista hotellilla, emmekä lähtisi enää katsomaan Tukholman iltaelämää. Se oli hyvä ratkaisu, sillä hotellista sai todella hyvää ruokaa kohtuulliseen hintaan. Lisäksi aulabaari tarjosi viihtyisän tilan, jossa osa jatkoi seurustelua illallisen jälkeen.

Seuraavana päivänä jokaisella oli aikaa tehdä mitä lystäsi ennen laivaan nousua ja kotimatkaa. Aamu alkoi kuitenkin maittavalla aamiaisella hotellilla, josta voin sanoa, että se on ollut ehkä mielestäni tasokkain, tyylikkäin ja herkullisin hotelliaamiainen, jonka olen koskaan syönyt. Kaiken kruunasi vohvelirauta, jossa paistetut rapeat herkut kruunasivat hitaan sunnuntaiaamiaisen. Hajaannuimme aamiaisen jälkeen kukin omille teilleen. Jokainen taisi kuitenkin päivän aikana käydä jossain museossa. Esimerkiksi me kävimme pienellä tyttöporukalla Medelhavets museetissa, jossa pääsimme tutustumaan antiikin aikaan ja Egyptin historiaan. Valtavat veistokset, tuhansia vuosia vanhat korut ja esineet sekä sarkofagit olivat niin vaikuttavia, että museossa aikamme vierähti niin, että aikaa keskustassa shoppailulle ei jäänytkään, vaikka näin alun perin ajattelimme. Karkkikaupassa tosin ehdimme käydä matkan varrella – tietenkin – sekä kahvilassa nauttimassa nopeat välipalat ennen laivaan nousua.

Laivan lähtiessä satamasta toistimme toimivaksi todetun konseptin ja kävimme nappaamassa juomat kansibaarista ja menimme porukalla hyvästelemään Tukholman ja kertaamaan päivän tapahtumia mukavaan sohvanurkkaukseen. Iltamme huipentui hauskaan ryhmäkilpailuun, jonka tehtäviin kuului mm. ”Tee sirkustemppu”, ”Esitä kohtaus Titanicista”, ”Koe Las Vegas -kokemus”, ”Tee maja” ja ”Kokoa mahdollisimman korkea tölkkitorni”. Jakaannuimme kahteen ryhmään ja eniten tehtäviä suorittanut ryhmä voitti. Myös tyyli- ja laatupisteitä oli mahdollista ansaita. Tästä illasta kertyikin runsaasti hervotonta video- ja kuvamateriaalia reissuporukamme WhatsApp-keskusteluun. Hauskaa oli – vaikka oma ryhmäni kilpailussa hopealle jäikin!

Helsinkiin palasi maanantaiaamuna suoraan laivan aamiaisbuffetissa vatsansa täyteen syöneet ja reissussa rentoutuneet, mutta myös univelkaa hieman keränneet kulolaiset. Todettakoon, että sanonta ”reissussa rähjääntyy”, pitää paikkansa – mutta on se usein sen arvoista! Itse voin ainakin sanoa, että ekskursio oli onnistunut kaikin puolin – palasin Joensuuhun hymy huulillani monta kokemusta rikkaampana. Suurin kiitos siitä kuuluu mahtavalle matkaseuralle sekä erittäin pätevälle matkanjohtajallemme Lauralle. Ekskursio sattui kaiken lisäksi oikein oivaan saumaan: juuri sopivasti tuomaan mukavaa sisältöä stressaavien kouluhommien keskelle ja herättämään aivot kevääseen pitkän ja pimeän talven jäljiltä. Nyt taas jaksaa!